

THE HALO EFFECT
Med en välplanerad chockeffekt frälste hårdrocksveteranerna i The Halo Effect alla metalälskare när de utannonserade sin existens genom skivan ”Days of the Lost” i augusti 2022. Blåkläders och flera av bandmedlemmarnas vägar har korsats förr och inför höstens Europaturné med Amon Amarth och Machine Head var det dags att hitta på något nytt kul tillsammans. Blåkläder träffade bandet mitt under pågående förberedelser inför turnén.

The Halo Effect består sannerligen inte av vilka som helst. Vi pratar om göteborgska, nationella och internationella death metal-kungligheter som sedan dag ett har varit med och format genren till det som den är i dag. Mikael Stanne, Peter Iwers, Niclas Engelin, Daniel Svensson och Jesper Strömblad har samtliga ett gemensamt förflutet inom bland annat In Flames och Dark Tranquillity, men som The Halo Effect andas de ny, majestätiskt ljudande luft. Men epitetet ”supergrupp”, som de av naturliga skäl har blivit kallade, skrattar de mest åt.
– Haha, det är väl kul om folk tycker att vi är det, men vi ser verkligen inte oss själva som någon supergrupp. Vi är ett gäng polare som ville lira musik tillsammans för att vi tycker att det är så fantastiskt kul, det var så det började, säger Peter Iwers och får medhåll av The Halo Effects initiativtagare Niclas Engelin.
Foto: @spephansdotterphotography
“Vi är alla kompisar sedan många år tillbaka, så när det började klia i fingrarna under pandemin började vi träffas för att dricka kaffe och jamma. Vi hittade direkt idéer till låtar, och från det gick det riktigt snabbt tills vi hade en färdiginspelad skiva. Allt
byggde på att ha roligt tillsammans, spelglädje och att det fick låta som det gjorde utan att snöa in för mycket på detaljer.”
– Niclas Engelin

Debutalbumet ”Days of the Lost” – en mäktig uppvisning i stenhårt episk och dynamisk death metal – genomsyras verkligen av allt det som Peter Iwers och Niclas Engelin väljer att trycka på när det gäller The Halo Effects uppkomst och framtid. Framför allt är spelglädjen och kärleken till den musik som bandets medlemmar levt med sedan unga år extremt tydlig. Något som Mikael Stanne även valde att fokusera på under sitt arbete med att skriva texterna till albumet.
– Jag skrev texterna utifrån både vårat gemensamma perspektiv som utstötta hårdrockare när vi var unga och hur våra egna barn ser på världen i dag. Det var en intressant upplevelse, för jag har aldrig riktigt närmat mig mina texter på det sättet.
Trots att samtliga i bandet har ett antal välkända låtar, storsäljande skivor och världsturnéer i bagaget så har det blivit lite mer ”tillbaka till rötterna” med The Halo Effect.
Foto: @spephansdotterphotography
“På tidigare turnéer med andra band så har man fått allt serverat, man har inte behövt göra mer än att vakna på morgonen och vänta på att få spela. Man blir lätt både lat och rastlös av det. Nu med ett helt nytt band har vi fått göra mycket av arbetet bakom scen själva. Under Europaturnén har vi två egna crewkillar och får låna några gubbar från de andra banden men utöver det faller mycket roddande på oss. Det är lite som att vara tillbaka där allt en gång började och det är faktiskt riktigt gött.”
– Daniel Svensson

Och det var här samarbetet med Blåkläder kom in i bilden. Blåkläders vägar har genom åren korsat flera av bandmedlemmarnas, inte minst under samarbetet med In Flames 2015 då det lanserades en exklusiv kollektion arbetskläder och gjordes en uppmärksammad dokumentärserie om de hårt arbetande scenbyggarna. Niclas Engelin, som vid sidan av musiken arbetar som målare sedan många år, har agerat modell för Blåkläders målarkollektion och det finns även ett pågående samarbete med Peter Iwers och Daniel Svensson genom deras bryggeri Odd Island Brewing.
Förutom arbetskläder till band och crew har Blåkläder dessutom tagit fram en exklusiv t-shirt som endast säljs i samband med spelningarna på Europaturnén.
“För oss i bandet är Blåkläder synonymt med kvalitet och hårt jobb. Förutom att vi gärna jobbar i de här plaggen så är det ju riktigt schysst att kunna köpa en t-shirt från The Halo Effect där det dessutom står Blåkläder i nacken. Givetvis ville vi arbeta med de bästa, så då hörde vi av oss till Blåkläder.”
– Peter Iwers