We have updated our integrity policy. By continuing to use our website you agree to these terms and conditions. Read more about the integrity policy.

Designed for women by women

Hur ser läget ut för kvinnor i branschen idag?  

Vi ser idag en tydlig utveckling i branschen där allt fler kvinnor väljer att arbeta som hantverkare. Verksamhetsområdet har länge dominerats av män, men det är ingen tvekan om att kvinnor trots minoritet, ska ha rätt till samma förutsättningar när det gäller arbetskläder.

Vad betyder det för Blåkläder att bredda sitt kontaktnät med verksamma hantverkstjejer?

Lyhördhet kring slutanvändarnas krav är A och O för oss när vi utvecklar plagg. Visst, vi kan designa och ta fram nya produkter, men med ytterligare feedback från tjejerna i rekryteringskampanjen har vi möjlighet att nå hela vägen fram när det gäller kvalité, funktion och passform. Jag vill verkligen poängtera att tjejerna kommer att ha stor betydelse i vår satsning framåt på arbetskläder för kvinnor.

Vad kan de kvinnliga slutanvändarna förvänta sig av Blåkläders damkollektionen i framtiden?

Vi arbetar ständigt med att utveckla och bredda sortimentet i samtliga arbetsgrupper och för kvinnor vågar jag påstå att vi i nuläget enbart befinner oss i startgropen i jämförelse med vad som komma skall. Framtiden ser minst sagt ljus ut. Samtidigt är vi väldigt måna om att inte stressa fram nya produkter. När en nyhet lanseras ska den vara genomarbetad, utvärderad och fylla samtliga krav som förväntas på den, vilket kan ta tid.

Vad finns det för utmaningar i utvecklingen?

Det finns delar i utvecklandet av damplagg som försvåras på grund av viktiga certifieringar, som är ett krav för att slutkunden ska kunna arbeta i dem. Varselplagg uppfattas exempelvis ofta som stora och vida på kvinnor, men för att kunna certifiera plaggen kan man helt enkelt inte ta bort en fluorescerande yta för att  göra plagget smalare. Utmaningen ligger i att hitta kreativa lösningar som motsvarar slutanvändarnas krav och förväntningar. I fallet med vida varselplagg har vi exempelvis adderat ett åtdragningsband med dragsko på nederdelen av våra nya varselbyxor för att de inte ska upplevas lika vida.

Det är ingen nyhet att tjejer och killar har olika kroppsformer, men det finns även olika kroppstyper bland tjejer, vilket är en stor utmaning då vår ambition är att ta fram plagg som passar alla, oavsett kropp. En viktig detalj som grundar sig i vår ambition finner vi i byxlinningen i vår nya varselkollektion. Där har vi adderat en resårfunktion i midjan som gör att byxorna är mer anpassningsbara till olika kroppsformer.  

Varför väljer ni att inte satsa på rosa, röda och mer kulörta färger på plaggen när ni riktar er till tjejer?

Förutom passformen vill vi inte göra någon skillnad på killar och tjejer när det kommer till arbetskläder. Det är absolut inget fel på till exempel färgen rosa, men lanserar vi en mer kulör kollektion ska den även finnas i herrsortimentet. Vem säger att du vill ha rosa arbetskläder bara för att du är tjej?

Hur skulle du vilja sammanfatta Blåkläders arbete med damkollektionen?

Att arbeta en hel dag i kläder som inte känns bekväma är hemskt. Vi vill med viktig feedback från grymma kvinnor i branschen ta fram plagg som ger samma bekväma och funktionella förutsättningar som killarna redan har.